De bedste autolifte

Eskild 0

Det vækkede nostalgiske følelser i mig, da jeg i går var på besøg hos en af mine fætre, der er værkfører på et autoværksted, der hører til en autoriseret bilforhandling i Aarhus. Nostalgien hang sammen med, at jeg i mine helt unge dage startede på en uddannelse som automekaniker. Jeg fandt dog hurtigt ud af, at jeg nok ville en anden vej med min karriere, så jeg droppede ud af uddannelsen, fordi jeg ikke følte, at arbejdet med biler var noget for mig.
Det er mere end 30 år siden nu, og da jeg i går besøgte min fætter, gik det op for mig, at jeg faktisk aldrig rigtigt har set et moderne bilværksted, for jeg har altid bare afleveret bilen og senere hentet den igen, når den skulle til service.

De bedste autolifte på markedet

Jeg blev derfor lidt overrasket over det moderne og velfungerende udstyr, som sådan et værksted er udstyret med i dag. For eksempel husker jeg klart fra min lærlingetid, at vi på det værksted havde en enkelt autolift, som blev brugt, når der skulle skiftes olie på en bilmotor eller foretages en eller anden reparation i bunden af bilen.

Der var tale om en lift, hvor vi med håndkraft via en udveksling skulle hæve bilen, der stod på et par brede skinner. I vore dage sker den slags selvfølgelig uden brug af muskelkraft, og jeg kunne under besøget hos min fætter konstatere, at man på værkstedet havde flere forskellige typer autolifte til de forskellige formål.

For eksempel er det jo ikke praktisk, at bilen står med hjulene på skinner, når det er et hjulskift, det handler om, så derfor har man i dag selvfølgelig lifte, der hæver bilen på en måde, så hjulene hænger frit, og når en bil skal hæves på sådan en lift, trykker mekanikeren blot på en knap, hvorved en elmotor og noget hydraulik sørger for det tunge løftearbejde.

I det hele taget gjorde jeg mig klart, at det på mange måder er blevet et langt lettere job at være mekaniker. Der er vel stort set slet ikke noget tungt arbejde tilbage, som kræver menneskelig muskelkraft.

Sådan noget som en ganske almindelig krydsnøgle, som vi i mine unge dage brugte til at skrue hjulboltene af og på, findes sikkert ikke nogen steder mere. I dag bruger man på værkstederne trykluftværktøj, så der heller ikke her skal lægges kræfter i fra mekanikernes side.

For mig var det noget nyt med den faste installation af rør med trykluft, som mekanikerne mange forskellige steder kunne slutte deres værktøj til og så lade den store kompressor, der sørgede for at holde trykket oppe i rørene, gøre arbejdet med at skrue møtrikker og bolte af og på.

En anden ændring i forhold til den gang, jeg var mekanikerlærling, var bestemt også rengøringsstandarden på værkstedet. Jeg fik næsten indtryk af, at det værksted, jeg besøgte i går, var stort set lige så rent og sterilt som en operationsstue på et sygehus. Der var i hvert fald ikke ret mange oliepletter at se på gulvet i værkstedet.

Disclaimer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *