Stort antal aktive danske domæner

Danskerne er temmelig aktive på nettet, når det drejer sig om antallet af registrerede domæner. Næsten 1.3 millioner domæner med endelsen .dk er der nemlig sat i sving, som det kan ses her hos DK-Hostmaster, som står for håndteringen af de danske domæner.
Der er tale om en eksplosiv stigning i antallet af registrerede danske domæner, som siden 1998 er steget fra lidt over 80.000 til den nuværende svimlende 1.3 million.
En hjemmeside kræver en webserver
Skal man have etableret en hjemmeside på sit domæne, kræver det en webserver. Og selv om det er muligt selv at opsætte og administrere sin webserver, benytter langt de fleste et webhotel, til at klare den del af opgaven. Og et webhotel behøver faktisk ikke være særlig dyrt, som det f.eks. kan ses her hos UnoEuro, som er en af Danmarks største webhotel udbydere. Og er man så samtidig så heldig, at have adgang til en rabatkode, kan det gøres endnu billigere.
Etablering af selve hjemmesiden kan som udgangspunkt gøres for kroner 0, hvis man er lidt ferm på fingrene og ikke værdisætter sit eget arbejde. Men skal man have udarbejdet en professionel hjemmeside, kan det snildt beløbe sig til mange tusinde kroner inden man er færdig.
Hjemmesiden skal være synlig
En hjemmeside er for det meste ikke ret meget værd, hvis der ikke er nogen som ved, at den eksisterer. Man kan gøre opmærksom på sin hjemmeside på flere måde. Nogle af de mest oplagte at benytte er betalt annoncering, som eksempelvis Google Adwords eller Facebook reklamer. En anden ofte benyttet metode til at synliggøre en hjemmeside er søgemaskineoptimering, hvor man arbejder mod at give hjemmesiden så god en placering som muligt i søgemaskinerne (primært Google), på relevante søgeord og sætninger.
Konkurrencen er hård
Med så stort et antal hjemmesider, som der efterhånden er, siger det også sig selv, at konkurrencen på det danske internet efterhånden er blevet ganske hård. Det er ikke længere nok bare at etablere en hjemmeside og så tro, at nu er den hellige grav velforvaret. Hvis der er tale om anden end blot end hobby hjemmeside, skal der arbejdes aktivt med markedsføring af hjemmesiden, med mindre man vil ende i den kedelige statistik over hjemmesider, som hurtigt lukker igen uden at opnå succes.
